Capcane in contractele de intermediere imobiliara

Capcane in contractele de intermediere imobiliara

admin
 
Conform OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, clientilor agentiilor imobiliare trebuie sa li se furnizeze in scris informatii complete, corecte si precise cu privire la serviciul prestat, atat in faza pre-contractuala cat si in cea contractuala.
 
Abateri constatate:
 
• lipsa informarii consumatorilor asupra comisionului datorat de beneficiar pentru contractul ce urmeaza a se incheia;
• lipsa afisarii informatiilor privind lista serviciilor prestate si a comisioanelor aferente practicate de agentiile imobiliare;
• diferente intre valoarea comisionului afisat in agentia imobiliara si cea inscrisa in contracte, respectiv valoarea afisata a comisionului era de 2%, iar in contract era stipulat „comisionul agentiei este 2,5% din valoarea la care se vinde imobilul”;
• lipsa informatiilor privind situatia juridica a imobilelor oferite spre vanzare/cumparare/inchiriere si, de asemenea, privind nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de eventualii cumparatori sau chiriasi;
• lipsa informatiilor in scris, complete, corecte si precise furnizate in faza pre-contractuala;
• lipsa precizarii nongratuitatii consultantei imobiliare acordate;
• lipsa precizarii persoanei care suporta costul lucrarilor cadastrale;
• lipsa din contracte a clauzelor privind conditiile de reziliere a contractelor incheiate, cat si lipsa clauzelor distincte privind drepturile consumatorilor, obligatiile si raspunderea agentiei imobiliare;
• impunerea cumparatorului/vanzatorului la plata unor daune interese neprecizate in contract sau aduse la cunostinta clientilor printr-o alta forma in cazul nerespectarii clauzelor contractuale;
• existenta in contracte a clauzelor privind achitarea integrala a comisionului la data incheierii contractului sau pre-contractului de vanzare/cumparare, fara a avea prevazut in cazul pre-contractului de vanzare/cumparare, a acordului scris al consumatorului si fara precizarea situatiilor in care agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans. Conform legislatiei in vigoare, nu se permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat cu acordul scris al consumatorului si cu precizarea situatiilor in care agentia imobiliara este obligata sa inapoieze consumatorului sumele primite in avans;
• existenta clauzelor contractuale prin care agentia imobiliara refuza restituirea comisionului platit in avans daca tranzactia nu se finalizeza din culpa clientului;
• lipsa redactarii clare si precise a clauzelor contractului si lipsa indicarii cu exactitate a preturilor si tarifelor aferente.
 
Sfaturi pentru consumatori:
 
Inainte de a semna contractul de intermediere cu agentia imobiliara, trebuie avute in vedere urmatoarele:
 
• lista de tarife si comisioane care trebuie sa fie afisata la sediul agentiei imobiliare; 
• existenta in contract a informatiilor privind lista serviciilor prestate si a comisioanelor aferente practicate;
• precizarea in contract a pretului solicitat de proprietar sau a pretului pe care este dispus sa-l plateasca cumparatorul;
• mentionarea in contract a modalitatii de returnare a taxelor, comisioanelor si eventualele penalitati, in cazul in care consumatorii renunta din culpa lor;
• precizarea in contract a modalitatii de denuntare unilaterala a contractului;
• specificarea duratei de derulare a contractului de prestari servicii cu agentia imobiliara;
• precizarea drepturilor vanzatorului/cumparatorului intr-un capitol distinct al contractului;
• sa solicite informatii cu privire la situatia juridica a imobilelor oferite spre vanzare/cumparare/inchiriere, cat si cu privire la nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de consumatori in calitate de cumparatori sau chiriasi ;
• sa se precizeze daca consultanta imobiliara este gratuita sau contracost;
• sa se precizeze cine suporta costurile lucrarilor cadastrare;
• sa se precizeze in contractele de intermediere imobiliara caracteristicile generale ale imobilului care pot influenta decizia de cumparare (incluzand nivelul de finisare, dimensiuni, vechime si pozitionarea fata de punctele cardinale).
 
In cazul in care aspectele mentionate mai sus nu sunt respectate, consumatorii se pot adresa cu sesizari/reclamatii la comisariatele judetene pentru protectia consumatorilor in raza teritoriala a carora isi desfasoara activitatea operatorii economici reclamati.